عضو شورای اسلامی شهر ایلام

کار جمعی و برنامه محوری، راه برون‌رفت از مشکلات کنونی شورای شهر

فرایند کنونی انتخاب اعضای شورا به عنوان افراد منفرد از نقاط ضعفی است که تا برطرف نشود بسیاری از مشکلات از جمله عدم ثبات مدیریتی، اولویت سلیقه بر برنامه، دخالت های خارج از شورا و... برطرف نخواهد شد

صادق نورمحمدی با حضور در دفتر پایگاه خبری تحلیلی فریاد گفت: امیدوارم پایگاه خبری تحلیلی فریاد در جهت توسعه استان و فراتر از مسائل سیاسی و جناحی نقطه نظرات صاحب‌نظران را در همه‌ی مسائل و حوزه‌های مرتبط با رشد و پیشرفت استان، بدون جانبداری و اغماض و تعارف مطرح نماید.
وی ادامه داد: شوراها یک بحث جدی در قانون اساسی ما است و در دنیا نیز انجمن و یا شورای شهر و شهرداری کلیددار شهر محسوب می‌شود و تمام امور مربوط به شهر زیر نظر شورا و شهردار قرار دارد ولی در قوانین موجود ما حیطه‌ی قلمرو و اختیارات شورای شهر تنها منحصر به شهرداری است.
نورمحمدی تأکید کرد: حتی در همین مورد نیز تمام مصوبات شورای شهر باید به تأیید نمایندگان دولت برسد و به نوعی می‌توان گفت که شورا آن جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد و همچنان دولت بر بخش عمده‌ی امور مربوط به شهرداری‌ها مسلط است در حالی‌که این نظارت می‌توانست مربوط به موارد خلاف قانون باشد نه تأیید همه‌ی مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها.
وی همچنین ادامه داد: علاوه بر مسائل قانونی، در عمل و اجرا نیز دولت همکاری لازم را با شورا انجام نمی‌دهد که به عنوان نمونه می‌توان به بحث حفاری‌ها و عدم همکاری لازم در این زمینه اشاره کرد.

مجموعه‌ی دولت همکاری لازم را برای ایفای وظایف شورا انجام نمی‌دهد که بارزترین نمونه در بحث حفاری‌های شهر است.
وی با اشاره به جمعی بودن مدل کار شورایی و مدل تصمیم‌گیری شورا به عنوان یک کار جمعی گفت: پس از یک دوره تجربه حضور در شورای اسلامی شهر با حضور منفرد کاندیداها مخالف هستم زیرا بهترین و جامع‌ترین برنامه‌ها هم بدون پشتوانه خرد جمعی اعضای شورا ابتر و بی‌حاصل خواهند بود و همه‌ی ما یعنی شهروندان و منتخبین از این روند زیان می‌بینند لذا معتقدم که در جریان انتخابات شوراها باید جهت‌گیری، برنامه و حتی گزینه‌های مدیریت شهری برای رأی‌دهندگان مشخص باشد تا اینکه شهروندان قادر به تصمیم‌گیری مناسب باشند.
عضو شورای اسلامی شهر ایلام خاطرنشان کرد: فرایند کنونی انتخاب اعضای شورا به عنوان افراد منفرد از نقاط ضعفی است که تا برطرف نشود بسیاری از مشکلات از جمله عدم ثبات مدیریتی، اولویت سلیقه بر برنامه، دخالت های خارج از شورا و... برطرف نخواهد شد.

کار جمعی و برنامه محوری راه برون‌رفت از مشکلات کنونی شورای شهر
نورمحمدی با طرح یک پیشنهاد برای برون رفت از این شرایط گفت: قبل از انتخابات گروهی که می‌خواهند وارد شورای شهر شوند باید اتاق فکری از معتمدین محلی و متخصصین در حوزه‌های علوم انسانی و مدیریت شامل شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری، مدیریت، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، معماری و... تشکیل دهند و آنرا به رأی‌دهندگان معرفی کنند که در این‌ صورت می‌توان به داشتن شورایی موفق و با برنامه امیدوار بود و قطعاً خطاهای احتمالی هم کمتر خواهد بود.
وی با نقد دیدگاهی که شورای شهر و مدیریت شهری را قلمرو علوم فنی و مهندسی می‌داند گفت: طبق اصل 100 قانون اساسی شورا به عنوان یک رکن تصمیم‌گیری در نظام اداری کشور در همه‌ی زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و حتی بهداشتی شهر می‌تواند ورود کند و همچنین براساس وظایف 32 گانه‌ی شورای شهر، تنها بخش محدودی از وظایف به عمران و مهندسی ارتباط دارد و بنابراین نیاز به دیگر حوزه‌های علمی مانند مدیریت امور عمومی، مالی و... بیش از علوم انسانی است.
وی در ادامه تأکید کرد: با توجه به گستردگی و پیچیدگی مأموریت‌ها و قلمرو اختیارات شورا، قطعاً شخص یا اشخاصی که واجد چنین صلاحیت‌های تخصصی باشند وجود ندارد و منتخبین شورا ناگزیر از بهره‌گیری جمعی از مشاوران متخصص هستند.
نورمحمدی خاطرنشان کرد: باز هم تأکید می کنم که این جمع مشاوران و همچنین برنامه‌ها و خود تیمی که قصد ورود به شورا را دارند باید از قبل به صورت شفاف، همه چیز را به رأی‌دهندگان بگویند و اگر می‌بینیم که امروز کم شکل داریم دلیل اصلی و عمده‌اش این است که در این حوزه‌ها با ابهام و عدم شفافیت مواجه هستیم.
عضو شورای اسلامی شهر ایلام گفت: یک راهکار دیگر این است که در کل کشور افراد علاقه‌مند به عضویت در شورای شهر در مراکز دانشگاهی مرتبط، آموزش‌های لازم و مرتبط با مدیریت امور عمومی و شهری را بگذرانند تا در خصوص قوانین و حیطه‌ی اختیارات و وظایف شورا اشراف لازم را داشته باشند والا بدون برخورداری از چنین اطلاعات و دانش‌هایی، مشکلات موجود تداوم خواهد یافت.

شورای شهر و مدیریت شهری، بیشتر نیازمند علوم انسانی است تا فنی
وی با بیان اینکه طبق ماده 71 قانون اختیارات و وظایف شورا، انتخاب شهردار به مدت 4 سال از از اصلی‌ترین وظایف شورا است گفت: نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و عملکرد شهرداری، تصویب بودجه، تفریغ بودجه، نظارت دقیق مالی، تصویب معاملات، نظارت دقیق بر درآمد و هزینه‌های شهرداری و حسن اداره‌ی امور مالی شهرداری‌ و کلیه‌ی سازمان‌های زیرمجموعه، مدیریت امور مالی و عمومی، نظارت بر اموال و دارائی‌های شهرداری و حفظ سرمایه‌های آن، تصویب اساسنامه، نظارت بر امور بهداشت حوزه‌ی شهر، نظارت بر قبرستان و غسالخانه، وضع مقررات و نظارت بر حفاری‌ها از جمله وظایف شوراست که همگی مربوط به مدیریت امور عمومی و مالی هستند.
نورمحمدی ادامه داد: نظارت بر اجرای طرح‌های مربوط به توسعه‌ی معابر، خیابان‌ها و میادین، فضای سبز و اماکن عمومی شهر، حمل و نقل عمومی و تأیید طرح هادی و جامع شهرسازی و تعیین حریم و محدوده‌ی قانونی، از جمله وظایفی است که داشتن دانش فنی و مهندسی در آنها الزامی است.
وی تأکید کرد: روال این بوده است که از سال 1342 تاکنون، شهرداران ملزم به گذراندن یک دوره‌ی 6 ماهه ذیحسابی بوده‌اند تا بتوانند بر مسائل مالی شهرداری شامل هزینه‌ها و درآمدها کنترل داشته باشند و این نشان دهنده آن است که یک شهردار باید به مسائل مالی آشنا باشد تا بتواند هم هزینه‌ها را کنترل کند و هم درآمدها را و هم در فکر ایده برای درآمدهای جدید باشد که البته این قانون الان رعایت نمی‌شود و باید دولت، حتماً این بند را از روزی که فردی می‌خواهد شهردار شود اجرا کند چون جزو وظایف دولت است.
این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: وقتی یک شهردار نتواند تحلیلی کند که هزینه تعمیر یک ماشین، در طول سال از خود ماشین بیشتر است شهردار خوبی است؟ چرا درآمدهای شهردار بر مبنای بودجه حرکت نمی‌کنند؟ چون باید به امور مالی مسلط باشد. برای مثال، مصوبه شورای شهر به شهردار اجازه داده است که فلان مقدار هزینه کند اما اگر شهردار، مسلط نباشد در یکی از جشن‌ها به جای 300 میلیون هزینه که شورای شهر تعیین کرده است 600 میلیون هزینه می‌کند. برای نمونه، در سال 1394 بودجه ماده 17 شهرداری ایلام که برای حمایت از افراد و انجمن‌های خاص، فقرا، کفن و دفن اموات بلاصاحب و افراد در راه‌مانده یا به اصطلاح، ابن‌سبیل تعریف شده است مبلغ 300 میلیون تومان بوده که نزدیک به 800 میلیون پرداخت شده است!
وی همچنین در مورد عملکرد شورای چهارم گفت: در دوره چهارم شورای شهر، خیلی از برنامه‌های مدنظر، اجرایی نشده است از جمله نوسازی و به‌روز کردن روش‌های درآمد هزینه شهرداری، کنترل هزینه و نظارت بر پروژه‌ها با استناد بر روش‌های جدید همچنان در حد یک آرزو باقی ماند و اجرای نظام برنامه‌ریزی استراتژیک 5 ساله و همچنین هوشمند کردن تمامی پرداخت‌ها و عوارض از طریق GIS نیز اجرا نشدند.
نورمحمدی گفت: بستن بودجه به گونه‌ای که 50 درصد عمرانی و 50 درصد جاری باشد از اقدامات خوبی است که در این دوره در جهت تحقق آن اقدام شد. همچنین اجرای زیرگذر کشوری و رسالت از پروژه‌های شاخص سال جاری هستند که مطالعات آنها انجام شده و یا تأمین اعتبار اجرایی خواهند شد و هرچند که برای تأمین اعتبار از محل درآمدهای خود شهرداری انجام می‌شود اما نیاز به کمک، از محل اعتبارات عمرانی استان هم دارد.
این عضو شورای چهارم در پایان، در مورد دلایل عدم شرکت دوباره در انتخابات شورای شهر ایلام هم گفت: مراجعات بسیاری از سوی افراد و شخصیت‌های مختلف برای شرکت دوباره در انتخابات داشتم اما بنا به دلیل همزمانی این مصاحبه با انتخابات و تبلیغات کاندیداها و امکان استفاده یا سوءاستفاده افرادی از این گفته‌ها، در این زمان از بیان دلایل این تصمیم معذورم و آنرا به وقت دیگری پس از انتخابات موکول می‌کنم ولی در نهایت امیدوارم که مردم، این بار تصمیم بهتری بگیرند.

نظرات ارسال نظر
  • در تاریخ ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

    اما مردم تصمیم بهتری نخواهند گرفت!!!!

    پاسخ به این نظر
  • چراغیدر تاریخ ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

    چرا از فسادهای موجود در پشت پرده چیزی عنوان نکرده اید؟

    پاسخ به این نظر